söndag 19 februari 2012

Hemma i Nybyen

Så är helgen snart till ända och jag har tagit det ganska lugnt, för omväxlings skull. Utanför blåser det kuling så det visslar i hela korridoren! Igår kväll kom det även några dm snö. Det är ganska mysigt, så länge man kan sitta inomhus. Här i Nybyen händer det inte så mycket. Förutom studentbarackerna, så finns här bara ett litet konstgalleri som har öppet lite då och då.

Jag sov ganska länge, båda dagarna. Antar att jag hade en del sömn att ta igen. Det känns även som en bra förberedelse inför veckan som kommer. Det kommer bli många tidiga morgnar och långa dagar. Innan snön kom igår så han jag med en tur in till byn för att köpa mat. Det blev storkok, pasta med köttfärssås. Lyckades t.o.m handla flera ingredienser för under 200 NOK! Mycket nöjd. Nu har jag mat i flera dagar! På vägen hem observerade jag att det var väldigt mycket snö som hade blåst bort och nu kunde man t.o.m se berggrunden på sluttningarna samt de stora områden som är täckta med is.

Annars har jag läst och umgåtts med folket i korridoren, samt suttit framför datorn och tagit igen lite förlorad tid med dem där hemma. Även om jag är på Svalbard så pågår ju fortfarande alla projekt i Stockholm, så det gäller att hänga med! Jag har hunnit läsa de två första vetenskapliga artiklarna till nästa veckan och har en känsla av att det kommer bli kvällsaktiviteten de kommande dagarna också.

Ett mindre gäng från korridoren planerade att vandra upp till Trollsteinen (850m) idag, inte alltför långt ifrån Longyearbyen. Men de kom tillbaka efter bara ett par timmar p.g.a vädret. Det var ganska fint imorse när de började vandra, men vädret skiftade väldigt snabbt och snart var det både dimmigt och blåsigt, så de skulle inte kunna se så mycket från toppen. Förhoppningsvis blir det en ny tur en annan helg och då kanske jag också känner för att följa med! Annars är en annan populär vandring upp på Platåberget... vi se hur mycket vi hinner och orkar.

Imorgon är det en ny dag med föreläsningar på UNIS och på tisdag ska vi äntligen ut på fältarbete!

Inga kommentarer: