torsdag 23 februari 2012

Antarktis

Nu har det varit två dagar i skolbänken igen. Då är det tyvärr inte så roligt att blogga, men idag var det mer intressanta föreläsningar. Efter en genomgång av massa instrument (som jag verkligen behövde, eftersom jag borde veta var min data kommer från), så fick vi en föreläsning om havsisen och gränsskiktet på Antarktis idag. Det var ganska roligt med ett lite nytt perspektiv, även om mycket är lika mellan de olika polerna, så finns det även saker som är väldigt olika. Tex. att isbjörnarna bor på nordpolen och pingvinerna på sydpolen.. ;)

Arktisk havsis skiljer sig en del från den som finns runt Antarktis också, framförallt på 3 punkter:
  • Arktis havsis har en längre livslängd (det finns mer multiyear-ice)
  • Medeltjockleken är 2 meter
  • Det finns mÃ¥nga sk. melt ponds 
Dessutom är den Arktiska isen instängd på ett sätt så att den begränsas av landmassan runt om. På sydpolen är det precis tvärtom. Där är det havsisen som omringar landområdet. Vilket medför speciella egenskaper hos isen. I Arktis så finns det fler ryggar med is, där isen har tryckts ihop och skapat lager ovanpå varandra. Det gör att ytan ibland inte är så homogen som man skulle vilja (för att lätt kunna beskriva den). För att då studera atmosfären ovanför denna speciella yta, kan det också vara bra att jämföra med observationer från Antarktis.

Havsis (max & min) för Arktis & Antarktis
Nog om isen. På eftermiddagen hade vi seminarier där vi diskuterade ett antal vetenskapliga artiklar. Jag och en kollega presenterade en artikel som var skriven 2004. En grupp forskare gjorde turbulensmätningar under en 1-år lång fältexpedition i Arktis under 1997-1998. De identifierade 4 olika regimer av stabilitet i atmosfären där turbulensen kan beskrivas på olika matematiska sätt. Vi redovisade helt enkelt deras resultat, sedan fanns det möjlighet att komma med frågor och kommentarer. Även om jag har läst ganska mycket om hela expeditionen (SHEBA) innan, så är det inte min uppgift att försvara artikeln. Istället gavs det möjlighet till en större diskussion om hur man kan behandla och analysera data.

Totalt presenterades 5 artiklar idag och när dagen var slut, så var vi alla ganska trötta. Så ikväll blev det en paus från läsandet och istället var det dags att tvätta, efter över en vecka här. Det alltid lika spännande att komma till andra länder och försöka förstå hur det vardagliga livet brukar gå till. Man kan ju tro att skillnaderna mellan Sverige och Norge inte är så stora, men idag fick jag bevisat för mig att man aldrig ska ta sånt för givet! Dels så är jag ibland lite förvirrad i matbutiken och dels så hade jag svårt med att starta tvättmaskinen, men till sist gick det! Hihi :)

Inga kommentarer: