tisdag 13 mars 2012

Tenta & Rapport

Ja, av förklarliga anledningar så har jag inte bloggat de sista dagarna. Vi har haft fullt upp med att skriva klart vår vetenskapliga rapport och försöka hinna plugga lite till tentan. Jag har nog aldrig varit så oförberedd till en tenta (även om det var länge sen jag skrev en överhuvudtaget), men det mesta har vi ändå pratat om på fältet, övningar och seminarium.


I fredags morse hade jag till sist mitt andra seminarium, där jag var reviewer på en artikel. Den handlar om koldioxidflöden mellan havsisen och atmosfären ovanför, så inte riktigt mitt ämne, men det var intressant ändå. Jag är glad att vi hade diskussionen på morgonen, för senare åkte vi ut för att ta ner våra instrument.

Vi var väldigt snabba och tillbaka på bara ett par timmar. Vädret var fortfarande inte det bästa, men när vi kom upp på glaciären blåste det i alla fall inte så mycket. Det var sista gången jag körde skoter, men fick alla fall avsluta med att tanka :) Jag kommer sakna att köra skoter, det är en ännu större frihetskänsla än att köra bil. Tyvärr så luktar det inte så gott efter dem och jag undrar om det är bara för att det arktiska luften är så ren, som jag verkligen känner skillnaden när en skoter kör förbi.

Vi var tillbaka på UNIS för Friday Gathering, men jag stannade inte så länge, för jag var både trött och behövde komma upp på lördagen för att skriva rapporten. Så hela helgen gick till att plugga, sova och äta. Avslutade söndagen på Huset, med en god hamburgare på restaurangen, det var behövligt.

Vi fick även en liten paus på lördagen för att gå och se på Ta Chansen, som är en släde-tävling nerför en av branterna bakom Nybyen. Studenterna annordnar det, men det verkade som hela Longyearbyen var där för att titta, inklusive all barn! Här finns hur mycket barn som helst och minst 4 skolor! Tyvärr var det bara 4 farkoster, så det gick väldigt snabbt! Men de sålde lite mat och varm dryck, hade musik och kommentatorer. Farkosterna fick pris för både utseende och prestation :)

Även gårdagen (måndag) gick till att plugga, men jag tog mig i alla fall till UNIS då, för lite omväxling. Köpte mat och de sista souvenirerna på vägen hem.

Nu är alltså tentan över och rapporten blev inskickad igår kväll. Dessa fyra veckorna har gått väldigt snabbt. Det har varit intensivt, men roligt. Rummet är städat och allt är packat. Sista kvällen kommer vi tillbringa i en stuga, borta i en annan dal (Björndalen), bort från civilisationen, ska bli mysigt!

Jag kommer uppdatera med fler bilder senare, men nu måste jag göra mig klar för vandringen!

Inga kommentarer: