onsdag 7 mars 2012

is och halka

Vädret kan verkligen inte bestämma sig. Ena dagen är det klarblå himmel, kallt och vackert. Andra dagen är det molnigt, blåsigt och regn(!) Eftersom det fortfarande är kallt, så betyder det att det är blir ishalka! Vi bor uppe på en kulle och det fanns ingen möjlighet att gå ner den vanliga vägen i måndags morse. Då hade vi ramlat allihopa. Istället har vi försökt skapa en ny väg nerför en trappliknande snöhög. Detta är verkligen värdelöst väder!

Det värdelösa vädret betydde även att värt fältarbete blev inställt i måndags. Lite tråkigt, speciellt eftersom jag hade slagit vad med en kollega och nu blev skyldig honom en middag (annars hade jag vunnit en) :) Det gjorde dock inte så mycket för jag hade redan bakat paj dagen innan. Istället blev det föreläsning och eget arbete med projektet hela dagen.

Fältarbetet blev framflyttat till Tisdag och även om vädret fortfarande inte var optimalt, så behövde vi fler mätningar med ballongen och skotrarna på glaciären. Dock använde vi inte lika många skotrar som vanligt. De studenter som fortfarande kände sig säkra på skotern körde, medan ett annat gäng satte sig i bilen istället.

Ballongmätningarna utfördes alldeles i närheten av Nybyen, så vi kunde t.o.m gå hem för att äta lunch. Jag följde med den första gruppen upp på glaciären och gjorde nya transect-mätningar. På vägen upp körde jag själv och hade ansvar för både gevär och ett släp. Detta betydde att jag fick köra längst ut på glaciären och hålla koll på både björnar och laviner.

Eftersom vädret inte var det bästa och därmed synfältet ganska begränsat, så tog vi det ganska lugnt. Jag såg till så att jag alltid såg minst en av de andra skotrarna och på väg upp gick det ganska bra, även om vi inte lyckades täcka hela glaciären. Det hade fallit ganska mycket snö från sluttningarna, så jag bestämde mig för att hålla mig en bit ifrån. Vår gruppledare tog senare över min roll och jag kunde koncentrera mig på mätningarna istället. Det var en bra erfarenhet, men jag var helt slut efteråt, för det gäller att inte tappa koncentrationen.

Tillbaka i Nybyen var den andra gruppen klara med ballongen, så vi bytte. Naturligtvis misslyckades vi på första försöket och fick vindbyar på >17 m/s, som förstörde vindmätare. Men den gick att laga med silvertejp, så vi hissade upp den igen.  Därefter blev det en del dötid och medan vi låg på marken och tittade på ballongen, kom den andra gruppen tillbaka från glaciären.

inne i tältet finns en fältdator som följer ballongen.

vi följer hela tiden vädret utveckling så ballongen inte ska gå sönder

undertill sitter 2 instrument som mäter vind, temp och fukt
 Tyvärr hade de varit med om en liten olycka, där den ena skotern välte. Som tur var, var ingen fysiskt skadad. Det hade varit svårt att se slutet på glaciären och när de väl nådde väggen, så var det försent för att svänga. De försökte och fastnade i snön. De körde inte speciellt fort, men välte och den ena personen fastnade med sitt ben under skotern. De hade förlorat synen av de andra skotrarna, men de var snabbt på plats och kunde lyfta upp skotern igen. Naturligtvis var båda personerna lite skakade av situationen, men allt gick bra och det var bara att hoppa upp igen!

Nu har vi nog tillräckligt med data i alla fall och nästa gång vi åker ut kommer vi plocka ner alla instrument igen. Nu gäller det bara att skriva klart rapporten och komma fram till något intressant. Tyvärr kommer det nog innebära en del arbete över helgen, men det får det väl vara värt :) Vädret ser ändå ganska dåligt ut med regn/snö och vindhastigheten på >10 m/s, blir kanske ingen mer hajk...

2 kommentarer:

Maud sa...

Låter som ganska jobbigt väder men det blir säkert ett bra resultat i alla fall. Sedan är det dags att packa för hemfärd! En månad går fort när man har roligt.....

Leif sa...

Fina erfarenheter för en scouting inriktad person.
Jag läste om några killar som tältade på Svalbard, årstiden vet jag inte. Det kan inte vara aktuellt för er så som vädret är.