måndag 26 november 2012

Ungas röst

Nu är förberedelserna över och allvaret börjar. Detta skrev jag när jag satt på bussen på väg till konferensen i morse.

Vi har haft ytterligare 2 dagar tillsammans med de andra ungdomsorganisationerna för att prata om gemensamma mål, aktioner, events och interventions. Det är väldigt roligt att träffa andra som också är minst lika intresserade av att föra fram de ungas röst och se till så denna konferensen leder till något bra för oss alla.

I lördags sprang jag runt som en galning för att försöka gå på så många workshops som möjligt, men tyvärr misslyckades jag. Jag gick på en snabbkurs i hur UNFCCC fungerar, men den var faktiskt alldeles för enkel. Vi är väl förbereda och kan redan grunderna, så jag skulle ha gått på en mer avancerad kurs.. istället sprang jag upp till en presentation om hur man kommunicerar vetenskapen på bästa sätt. Jag lyckades inte se så mycket av den, men jag fick i alla fall hennes ppt-presentation efteråt.

Nästa workshop om kommunikation blev inställd och istället var jag med på strategimöte om hur alla unga ska organisera sig. De som höll i den vill iprincip att vi skulle starta något som redan existerar - YOUNGO, som är en erkänd constituency av FN. Vi har redan representanter som har direkt kontakt med sekreteriatet och vi har möte varje morgon för att diskutera vad vi kan göra tillsammans. Vi behöver inte uppfinna hjulet igen.

Det var tyvärr lite frustrerande när jag insåg att vissa inte har koll på vad som har hänt tidigare och försöker föreslå samma saker igen. Då kommer vi inte framåt, istället står vi och trampar på samma ställe. Lite av anledningen varför de ville ha något nytt nu var nog också för att deras aktioner inte har blivit godkända..

Dagen avslutades ändå ganska bra med en diskussion om hur man ställer de bästa frågorna till våra förhandlare, oavsett om man träffar dem i hissen eller har möjlighet att fråga en panel. Denna diskussionen fortsatte igår morse, då vi stannade kvar på vårt hotell och tränade på att föra fram vårt budskap under en minut. En riktig utmaning!

Igår eftermiddag fortsatte COY med en presentation av hur YOUNGO fungerar. Det är en väldigt horisontell organisation och mycket av diskussionerna pågår i olika google groups, så alla kan se. Vi kommer ha möte varje morgon i YOUNGO spokes council. Min organisation har ett väldigt bra rykte där och vi är mycket aktiva i olika arbetsgrupper. Vi ska försöka få några av de andra ungdomsorganisationerna med på våra förslag och aktioner. Kommer bli spännande!

Annars kommer vi lobba för alla unga kvinnor runt om i världen som är både är mest påverkade av klimatförändringarna, men också en del av lösningen till världens problem! Vi jobbar med både formell och icke-formell undervisning om klimatet på olika sätt.

Vi vill också se att konferensen i Doha kommer överens om ambitiösa mål för hur vi ska minska världens utsläpp och att alla länder är med på detta, både genom Kyotoprotokoll 2 men också en längre plan som blir bindande genom lagen.

Idag blir det en invigning med flera tal från olika nyckelpersoner och stater. Det kommer även vara en del intressanta side events som jag kan berätta mer om senare. Vi ska också sätta upp vår monter och planera fler aktioner och kampanjer.

To be continued...





Inga kommentarer: