onsdag 21 november 2012

Mot Doha!

Då är jag äntligen på väg mot Doha, Qatar! Efter månader av förberedelser känns det nästan lite overkligt att sitta på flygplatsen och vänta på att få boarda med Qatar Airways. Det är med lite skräckblandad förtjusning som jag ser fram emot de här 10 dagarna som jag kommer tillbringa där nere.  Dels så försöker jag vara lite realistisk och funderar verkligen på vad de här klimatförhandlingar kommer leda till. Samtidigt är jag väldigt taggad och ska försöka göra allt jag kan för att få förhandlarna att lyssna på oss!

Jag sitter egentligen på flera stolar. Dels så representerar jag en stor ungdomsorganisation med 10 miljoner medlemmar runt om i världen och jag ska verkligen försöka tala för alla dessa flickor och unga kvinnor. Dels är jag övertygad om att min bakgrund som meteorolog och doktorand inom klimatforskning också kommer ha betydelse. Jag ska försöka hjälpa delegationen med alla vetenskapliga frågor, även om jag tycker att vetenskapen är väldigt tydlig i det här skedet. Jag hoppas  att jag kommer få möjlighet att observera hur kommunikationen mellan forskare och beslutsfattare sker på den här nivån. Jag vill verkligen förstår varför det här verkar vara en väldigt trög process ibland.

Förutom mina förhoppningar inför konferensen kommer det bli väldigt spännande och intressant att komma till ett land som jag nog aldrig hade rest till, om det inte vore för konferensen. Det kommer bli en kulturchock på hög nivå! Inte nog med att jag har letat fram mina långa kjolar och klänningar och tunna tröjor som jag måste bära i ett 30° varmt ökenland, men det finns så många regler och rättigheter som jag också måste komma ihåg! Som kvinna blir det en extra utmaning. Men det kan jag förhoppningsvis berätta mer om när jag är på plats.

Nu flyger vi! Hörs snart igen.

Inga kommentarer: