fredag 23 november 2012

Förberedelser & COY8

Okej, det här ger mig en chans att sammanfatta de senaste dagarna. Sedan jag landade i onsdags kväll så har det varit ett späckat schema från morgon till kväll! Ni som följer mig på twitter har fått lite hum om vad som händer. Jag skulle kunna skriva ett helt inlägg om bara upplevelsen av att vara i Doha, Qatar, men jag ska istället försöka sammanfatta allt, för annars kommer ingen läsa detta.

Onsdag kväll var en relativt lugn kväll eftersom endast hälften av tjejerna från vår delegation var på plats. Två tjejer från England, två tjejer från Australien samt två tjejer från Skandinavien (inklusive mig själv). Vi bor på ett väldigt flott hotell med pool på taket och utsikt över hela downtown area på andra sidan bukten. Detta är verkligen inte något som man är van vid som scout, då vi ofta bor på hostels eller scoutlokaler. Men i Qatar är standarden väldigt hög och lyxig överallt. Det känns lite som att vara tillbaka i Las Vegas. Dekorationer är gjorda så att man tror att man är utomhus och inomhus på samma gång, glas överallt och massa lampor.

Runt om i staden finns stora skyltar och reklam för FNs klimatkonferens, vilken är riktigt häftigt! Man märker att något stor är på gång att hända och befolkningen har t.o.m blivit varnade att det kommer vara sjukt mycket trafik på söndag och måndag. Med tanke på att här bara bor typ 2 miljoner människor i landet och konferensen lockar ca 20 000 personer till Qatar, så kommer det definitivt märkas att staden är invaderad av internationella från hela världen.

***

Igår anlände resten av vår delegation från England, Kanada, Sri Lanka, Libanon och Zambia! Nu är alla tjejer samlade och tillsammans kommer vi göra skillnad! Vi består av tre team som jobbar med Kommunikation, Aktioner och Policy. Som en del av policy gruppen har jag varit med och tagit fram våra key messages som vi kommer lobba för på konferensen. Dels vill vi verkligen att det andra Kyotoprotokollet blir verklighet, samtidigt som det behövs ytterligare en plan för en gemensam överenskommelse som faktiskt är lagstiftad om hur vi ska minska våra utsläpp i framtiden för att komma ner till 350ppm CO2 igen! Vi vill också få fram vårt budskap om att unga kvinnor är en del av framtiden och en del av lösningen. Vi jobbar redan idag med detta inom scoutrörelsen, då vi använder informell undervisning och lärande.

Jag blev verkligen grymt imponerad av vad de andra tjejerna i delegationen gör på hemmaplan! De har så många idéer och projekt på gång! Jag blev så inspirerade och vill definitivt göra något liknande i vår organisation och implementera det i vårt scoutprogram när jag kommer hem. Dessutom insåg jag att vi har gjort en del i mina olika grupper utan att jag har tänkt på att de är kopplade till miljö-och klimatfrågor :)

Idag fick vi också äntligen träffa alla de andra ungdomsorganisationerna som är här för att påverka förhandlingarna på COP18. Under ca tre dagar kommer vi arrangera workshops och seminarier för/med varandra som allt har att göra med klimatet och klimatförändringar och vad vi vill göra tillsammans. Vi skapar samarbeten och möten under Conference of Youth (COY8), med deltagare från hela världen! Vi gör mer på dessa dagarna än vad förhandlarna klarar av på 2 veckor...

***

Igår kväll var vi ute och åt med två libanesiska scouttjejer som bor här i Qatar och de berättade lite mer om vad vi måste tänka på när vi är här. Förutom saker som att vi måste klä oss propert, så måste vi även tänka på att inte svära, inte ha någon form av fysiskt kontakt offentligt och inte prata om religion eller politik, vilken kan bli svårt med tanke på varför vi är här...

Personerna som bor här lever väldigt lyxigt och behöver inte ens jobba för att de är så rika från oljan och naturgasen. Istället kommer det massa människor från andra länder, t.e.x Philippinerna, Indien, Sudan och Libanon för att jobba här. De driver allt, medan Qatari folk kan röka vattenpipa hela dagarna.. dock är de inte tillåtna att dricka alkohol. Om de vill göra det, så får de åka till Bahrain på semester :) Fredag är helgdag i Qatar och ikväll var vi inne i den central dalarna av stan för att handla mat. Det var väldigt tomt på folk runt om i stan, men inne på köpcentret var det proppfullt!

Vill man läsa mer om vad vi gör så kan man följa oss på vår WAGGGS blog.
Jag uppdaterar snart igen!

Inga kommentarer: