tisdag 28 augusti 2012

An Inconvenient Truth

Igår arrangerade Ingenjörer för Miljön en pubafton som de kallar för Miljöl, här i Stockholm. Inbjuden var David S. Miller från The Climate Reality Project, grundat av nobelpristagare Al Gore. David är själv tränad av Al Gore och andra, om klimatförändringarna, och gav en presentation som liknande den som Al Gore själv gör i filmen An Inconvenient Truth. David har även deltagit på COP-möten och verkar vara väl insatt i bland annat världens energifrågor.

Presentationen börjar med samma bild av jorden som Al Gore's gör och förutom några nya resultat från bland annat forskare James Hansen från NASA, så var presentationen väldigt lik sådana som jag har sett tidigare. Det är väl alltid bra att få en uppfräschning av teorin och lite nya resultat, men ska jag vara ärlig så hade jag hellre sett en klimatforskare som presenterade teorin om växthuseffekten och resultat från den senaste forskningen.


All heder till David som gör en bra jobb med att presentera allt från hur jordens klimatsystem fungerar till konsekvenser och lösningar. Det är inte många personer som kan tala lika bra om alla dessa steg. Dock, är det tyvärr ofta så att forskningen förenklas lite för mycket och det gör ont i mitt forskningshjärta när personer använder statistik som jag verkligen undrar var det kommer ifrån. Jag är helt övertygad av att de flesta människorna skulle förstå problematiken även om vissa detaljer förklarades lite mer.

Missförstå mig inte. Idag finns det inget annat sätt att förklara den klimatförändringen som sker, utan att ta med den mänskliga påverkningen. Det kommer också fler och fler resultat som går i riktningen att förändringar som vi nu ser, skulle kunna vara ett resultat av den globala uppvärmningen. Men bara för det, så behöver vi inte ta i och förenkla. Klimatsystemet är komplicerat och vädersystemet är kaotiskt, så är det.

Då gillade jag mer den diskussionen som kom efteråt, om lösningar och möjligheter bland annat inom energisektorn. Eftersom många i lokalen, inklusive talaren själv, var ingenjörer så var det ju ganska naturligt att diskussionen övergick till handla om framtidens hållbara system. Detta är något som jag vet ganska lite om just nu, men skulle gärna vilja lära mig mer om i framtiden.

Överlag var det en trevlig kväll och det är alltid kul att träffa andra personer som har samma intressen för ett hållbart samhälle. För även om vi forskare i framtiden kanske hittar andra faktorer som också påverkar vårt klimatsystem, så är en sak säker: Vi har bara en planet och det gäller att ta om den för att säkerställa en framtid för kommande generationer.

Inga kommentarer: